Protocols en wetgeving

 

BASISPROTOCOL VOOR TOERISTISCHE LOGIES

Basisprincipes

Het openstellen voor het publiek is mogelijk op voorwaarde dat de attracties/musea/recreatieve domeinen aan alle hieronder vermelde voorwaarden voldoen (cumulatieve voorwaarden):

Basisvoorwaarden (kopie van het MB) van toepassing op ALLE TOERISTISCHE SECTOREN:

- De onderneming of vereniging informeert de bezoekers en werknemers tijdig over de geldende preventiemaatregelen en verstrekken de werknemers een passende opleiding.
- een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon wordt gegarandeerd;
- mondmaskers en andere persoonlijke beschermingsmiddelen worden steeds sterk aanbevolen en worden gebruikt indien de regels van de social distancing niet kunnen worden nageleefd omwille van de aard van de uitgeoefende activiteit;
- De activiteit moet zo worden georganiseerd dat samenscholingen worden vermeden;
- de onderneming of vereniging stelt middelen om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien ter beschikking van het personeel en de bezoekers;
- de onderneming of vereniging neemt de gepaste hygiënemaatregelen om de werkplaats en het gebruikte materiaal regelmatig te desinfecteren;
- de onderneming of vereniging zorgt voor een goede verluchting van de werkplaats;
- een contactpersoon wordt aangeduid en bekendgemaakt, zodat bezoekers en personeelsleden een mogelijke besmetting met het coronavirus COVID−19 kunnen melden met het oog op het vergemakkelijken van contact tracing.

Basisvoorwaarden voor TOERISTISCHE LOGIES

De sector van de toeristische logies omvat onder meer de volgende soorten logies: campings, hotels en aparthotels, B&B’s, vakantiewoningen, vakantiedorpen, centra voor sociaal toerisme: jeugdherbergen, jeugdverblijven, ...

Aanbevolen maatregelen

Voor onthaalruimte / circulatieplaatsen / Pubieksruimte:
- duidelijke inrichting van ruimtes zodat bezoekers zich kunnen verplaatsen met inachtneming van de fysieke afstand van 1m50; 
- ontwikkeling van een eenrichtingscirculatieplan en duidelijke signalisatie ter begeleiding van de bezoekers;
- wanneer een fysieke scheiding niet mogelijk is, een systeem van scheidingswanden of schermen (plexiglas of andere);
- voor het personeel: het dragen van mondmaskers en handschoenen, hydroalcoholische gel zijn beschikbaar;
- regelmatige ontsmetting van individuele en collectieve apparatuur die meerdere malen per dag wordt hergebruikt;
- aanwezigheid van hydroalcoholische gel voor bezoekers;
- Voor ruimtes met zitplaatsen, indeling van de ruimte met inachtneming van een veiligheidsafstand van 1m50 ;
- De parkeercapaciteit dient beperkt te blijven tot de toegelaten maximumcapaciteit van het logies

 

Voor kamers en slaapzalen: 
- Opstellen van een duidelijk plan/procedure voor schoonmaak met periodiciteit en nodige opvolging;
- Het verwijderen van alle niet-essentiële items (tijdschriften, brochures of zakken voor de was, bics, ...) ;
- Ontsmetting van lockers, opbergruimten en kasten tussen elke bezetting;
- Was het textiel indien mogelijk op een temperatuur van 60°C (zie de aanbevelingen van de fabrikant) gedurende een periode van 30 minuten.

 

Voor individuele sanitaire ruimtes:
- Opstellen van een duidelijk plan/procedure voor schoonmaak met periodiciteit en nodige opvolging 
- Geef de voorkeur aan papieren handdoeken voor eenmalig gebruik of aan hete lucht drogers, mijd het gebruik van highspeed handendrogers en handdoeken.
- Verlucht regelmatig de sanitaire ruimtes en/of controleer of het ventilatiesysteem goed werkt. 

Voor gemeenschappelijke sanitaire ruimtes:
- Beperk het aantal personen in de sanitaire voorzieningen om de fysieke afstand te respecteren 
- De urinoirs moeten minstens op 1m50 van elkaar staan of eventueel één urinoir op twee neutraliseren.
- Niet volledig afgesloten douchecabines worden om en om gesloten (dit is 1 open-1 gesloten1 open-enz.) om gebruikers onderling maximaal te beschermen tegen spatten. Indien mogelijk zet de uitbater in op het vooraf reserveren van douches (via receptie, via reserveringslijst, enz.).

 

 

Wil je de specifieke toeristische protocollen nalezen per sector? 

overzicht beschikbare toeristische protocollen:

https://www.toerismevlaanderen.be/overzicht-protocollen